Undvik att lyfta tungt

Det är många som idag på sina jobb känner av att det värker i rygg eller knän och det beror ofta på att man utför tynga lyft eller att man har fel arbetställning. Yrken som ofta är särskilt utsatta för belastningsskador är hotell- och kontorsstädare, men det finns även på ställen som fabriker, verkstäder med mera där man inte använder sig av smarta transportörssystem som sådana som finns på Vecto. Risken för att belasta kroppen fel är extra hög i vissa arbetsmoment. Och med fel belastning ökar risken för skador. Att ha fel arbetställning kan därmed ger dig skador. Om du återkommande lyfter saker över axelhöjd eller under knähöjd sliter det på kroppen så väl om du belastar dina leder när de är kraftigt böjda, sträckta eller roterade.

Var rädd om din kropp

Belastningsskador kan även uppstå om du ofta lyfter tunga saker. Försök undvika det så mycket du kan. När du måste lyfta, gör det då på rätt sätt. Undvik att vrida dig samtidigt som du lyfter, drar eller bär något tungt. Använd tekniska hjälpmedel så mycket du kan. Även ensidigt upprepat arbete kan ge skador. Försök variera dina arbetsmoment om det går! Sedan, försök att inte stressa, för det kan leda till att du gör fel.

Oftast är det chefens ansvar att ni har det bra på jobbet och de bör se till att tänka ergonomiskt på alla sätt. Gärna ta in en ergonom som kan identifera och ändra på saker.

22 feb 2021